O zemi
Oficiální název státu
Indická republika (The Republic of India)
Rozloha
Celková rozloha Indie: 3 287 263 km2
Počet obyvatel
Podle sčítání obyvatel v roce 2001 žilo v Indii 1,027 miliardy
obyvatel. Počet obyvatel ke konci roku 2005 dosáhl podle odhadu
UNFPA čísla 1,095 miliardy.
Hustota na km²
Hustota zalidnění činí 324 obyvatel na km2 (podle cenzu
2001)
Podíl ekonomicky činného obyvatelstva
Podíl ekonomicky činného obyvatelstva činí dle údajů z r. 2005 47,5
%.
Průměrný roční přírůstek obyvatelstva
cca. 1,38 % (podle odhadu UNFPA - průměr za 2004–05. Průměrná délka
věku 64,7 let.
Demografické složení obyvatel
Odhad 2005:
0 – 14 let: 337 mil.
15 – 64: 704 mil
65 a více: 54 mil
Národnostní složení
Indie je mnohonárodnostní stát. Největší je indoárijská skupina (72
% - Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci,
Maráthové aj.), následuje drávidská (25 % - Tamilové, Telugové a
Kannadové, Malajámci aj.), dále Mundové a horské skupiny v
Himálaji.
Náboženské složení
(podle International Institute for Population Sciences, Mumbai,
2000, k počtu obyvatel v r. 2001)
hinduismus 841 milionů obyvatel (81,9 %)
islám 120 milionů obyvatel (11,7 %)
křesťanství 31 milionů obyvatel (3 %)
sikhismus 18 milionů obyvatel (1,7 %)
buddhismus 8 milionů obyvatel (0,8 %)
džinismus 4 miliony obyvatel (0,4 %)
Úřední jazyk a ostatní nejčastěji používané
jazyky
Nejdůležitějším jazykem pro národní, politickou a obchodní
komunikaci je angličtina.
Národním jazykem je prohlášena hindština (ovládá ji přes 30 %
obyvatelstva), rozšířenými jazyky jsou také bengálština a
urdština.
Mimo ně indická ústava uznává dalších 15 místních jazyků: ásamský,
dogri, gudžarátský, kannandský, kašmírský, konkánský, malajálamský,
manipurský, maráthský, oríjský, pandžábský, sanskrt, sikhský,
tamilský, telugský
Administrativně správní členění země, hlavní město a
další velká města
Indie je administrativně rozdělena na 28 svazových států, 6
svazových teritorií a teritorium hlavního města.
Hlavní město: Dillí (New Delhi) - 12,8 milionu obyvatel
Velká města: Mumbaí (Mumbai) - 16,4 milionu, Kalkata (Kolkata) -
13,2 milionu, Čennaí (Chennai) - 6,4 milionu, Haidarábád
(Hyderabad) - 5,7 milionu, Bengalúr (Bangalore) - 5,3 milionu,
Ahmedabád (Ahmadabad) - 4,5 milionu
Peněžní jednotka a její členění, používání jiných
měn
Indická rupie (anglicky Indian Rupee), mezinárodní zkratka INR,
místní označení Rs.
Dělení: 1 indická rupie = 100 paisů (Paisa), nejmenší
používaná mince 50 paisa (0,5 INR)
Devizový kurz v roce 2007 (průměr) : 1 USD = 41,2
INR
V Indii se oficiálně nepoužívá žádná cizí měna. Bez problému lze na
místní měnu směnit americké dolary (USD).
Místní zvyklosti důležité pro obchodní
kontakty
Indie patří mezi země s nejdelší dobou, která je zapotřebí k
podpisu kontraktu a proto je nutno počítat se značně dlouhým
jednáním před jeho uzavřením. Jakýkoliv ústní příslib ještě
neznamená definitivní ukončení jednání. V žádném případě není možno
počítat s tím, že se nějaký obchod dojedná během jedné cesty nebo
návštěvy veletrhu. Dohodnutý kontrakt je nutno zásadně uzavřít
písemně.
Indové jsou ve svém jednání značně spontánní a chtějí se obyčejně
sejít co nejdříve, případně okamžitě. Dávají přednost osobnímu
kontaktu, tzn. je nutno plánovat prostředky na pravidelné cesty do
Indie. Jako nejschůdnější se jeví mít místního konzultanta.
Dlouhá doba jednání je dána hlavně rozsáhlou byrokracií. Během
jednání je nutno brát v úvahu, že ne každé kladné vyjádření
indického partnera bude skutečně v budoucnu splněno, neboť není v
mentalitě Indů odpovídat na něco „ne“.
V Indii hrají nesmírnou úlohu osobní známosti a speciálně známosti
v obchodní a politické sféře. Proto je vždy lepší dostavit se na
první schůzku na doporučení někoho. Jednání je obvykle velmi
srdečné, indičtí obchodníci umějí skvěle hovořit a velmi ocení,
když jejich český partner projeví zájem o jejich zemi a ukáže, že o
ní také něco ví.
Rádi dávají dárky a je nutno s tímto faktem při návštěvách počítat
a zásobit se tradičními českými dárky (sklo má vždy úspěch).
Dojednávání schůzek je problémem, a to i na nejvyšší úrovni v
případě státních návštěv. Indové tzv. nechávají vše na poslední
chvíli a není výjimkou, kdy přistává letadlo s důležitou návštěvou
a schůzky ještě nejsou potvrzené. Je pravidlem, že během jednání se
termíny u většiny schůzek budou měnit.
Oslovování je většinou formální, i když se již spontánně začíná
objevovat anglo-americký způsob oslovování křestním jménem u
déletrvajících kontaktů. Indický partner rád zve do rodiny, vyplatí
se přinést malý dárek, i když se může stát, že se vůbec nesetkáte s
manželkou.
Indie je zemí, která by se měla stát jednou ze světových mocností
21.století a je nutno mít na paměti, že indičtí obchodníci se podle
toho chovají. Jsou sebevědomí, vysoce asertivní a zdůrazňují
především úspěchy, kterých země dosáhla. (zdroj:http://www.businessinfo.cz)